#PAGE_PARAMS# #ADS_HEAD_SCRIPTS# #MICRODATA#

15ÚS Zkušenosti s léčbou lomitapidem u pacientů s homozygotní familiární hypercholesterolemií

Authors: Blaha V 1;  Vyroubal P 1;  Havel E 2;  Lánská M 3;  Bláha M 3
Authors‘ workplace: III. interní gerontometabolická klinika LF UK a FN Hradec Králové 1;  Chirurgická klinika LF UK a FN Hradec Králové 2;  IV. interní hematologická klinika LF UK a FN Hradec Králové 3
Published in: AtheroRev 2021; 6(Supplementum 2): 14
Category:

Overview

Lomitapid je hypolipidemikum, které je indikováno ke snížení hladiny lipidů spolu s dietou s nízkým obsahem tuků a dalšími léčivými přípravky na snížení hladiny lipidů včetně lipoproteinové aferézy u dospělých pacientů s homozygotní formou familiární hypercholesterolemie (HoFH). Mechanizmem účinku je selektivní inhibice intracelulárního mikrosomálního transferázového proteinu (MTP) přenášejícího triglyceridy. MTP hraje klíčovou roli při sestavování lipoproteinů obsahujících apoprotein B v játrech a střevech a jeho inhibice snižuje sekreci lipoproteinů a cirkulující koncentrace lipidů přenášených v lipoproteinech včetně cholesterolu a triglyceridů. Účinek lomitapidu není zprostředkován ovlivněním receptorů pro LDL-C (Low-Density Lipoprotein Cholesterol), tudíž lomitapid je vysoce účinné hypolipidemikum i u pacientů s homozygotní formou familiární hypercholesterolemie (HoFH), u kterých v důsledku vrozených mutací receptory pro LDL-C buď zcela, nebo z větší části chybí a nefungují. Na našem pracovišti máme nyní s léčbou HoFH lomitapidem bezmála 2leté zkušenosti. Ve sdělení budou prezentovány kazuistiky 2 pacientů s HoFH a rozebírány zkušenosti s léčbou lomitapidem z pohledu účinnosti, bezpečnosti a dalších praktických aspektů.

Práce byla podporována projektem AZV MZ ČR reg.č. 17–28882A a Progres Q40/12 LFUK Hradec Králové

Labels
Angiology Diabetology Internal medicine Cardiology General practitioner for adults